kapubanner
kapubanner
kapubanner

Biztos, hogy mindent tudsz a terhesség alatti helyes táplálkozásról?

K.A.

Védőnői pályafutásom alatt rengeteg tévhittel találkoztam a terhes táplálkozást illetően. A rossz beidegződéseket sokkal nehezebb helyre tenni, mint beállítani egy jól működő táplálkozást. Ami az alap, hogy egy baba táplálékforrását 100%-ban az édesanyja által elfogyasztott ételek jelentik a terhesség alatt. Ebből kell kiindulni. Minden körülmények között. Éppen ezért a várandós anyukák számára nagyon fontos, hogy gyermekük egészsége érdekében fokozottan odafigyeljenek mindenre, amit bármilyen módon elfogyasztanak.

Ilyen a helyes terhesség alatti táplálkozás

Elengedhetetlen nyersanyagok a terhesség alatt

 

Egy várandós nőnek sokkal több kalciumra, folsavra, vasra és fehérjére van szüksége. Nézzük most meg egyenként, hogy miért is olyan fontosak ezek az anya és a baba szervezete számára.

 

Folsav

 

A folsav, amely zöldségekben folát formájában található meg, egy olyan B-vitamin, amely különböző születési rendellenességeket segít megelőzni a baba agyában és gerincvelőjében.

hirdetes

 

A nap során elfogyasztott ételekkel nem mindig egyszerű bevinni a napi ajánlott folsav-adagot. Ezért ajánlott kifejezetten várandós nők számára készített kiegészítő vitamint szedni, ami 400 mikrogramm folsavat tartalmaz (a tervezett terhesség előtti 30 napon napi egyet). A terhesség során ezt az adagot 600 mikrogrammra érdemes növelni minden egyes nap – ez a mennyiség a legtöbb szülés előtti vitaminban megtalálható.

 

Ha természetes formában szeretnénk bevinni, akkor jó, ha tudjuk, hogy folsavat tartalmaznak például a leveles zöldségek, a gazdagított gabonapelyhek, a kenyerek, a tészták, a babok, és a citrusfélék is.

 

Kalcium

 

A kalcium a baba csontjainak felépítéséhez és megerősítéséhez szükséges ásványi anyag. Ha egy várandós nő nem visz be eleget belőle a szervezetébe, akkor az a babába vezeti át az anya elraktározott tartalékait. Hogy mind az anyuka, mind a baba is elegendő kalciumot kaphasson, a két szervezetnek összesen több mint 1000 milligrammra van szüksége belőle. Amennyiben az anyuka 19 évnél fiatalabb, úgy 1300 milligramm az ajánlott mennyiség.

 

A legtöbb tejtermék D-vitamint is tartalmaz, ami a kalciummal közösen dolgozik a baba csontjainak megerősítésén. A szervezetbe például tejjel, joghurtokkal, sajtokkal, kalciummal dúsított termékekkel, csontos lazaccal és szardíniával, és bizonyos leveles zöldségekkel vihető be kalcium.

 

Vas

 

Egy várandós anyukának napi 27 gramm vasra van szüksége, ami a nem várandós nők napi szükségletének kétszerese. Erre az ásványi anyagra a vértermelés miatt van szükség ekkora mennyiségben, ami a baba oxigénellátását biztosítja. Ha a szervezet nem kap elegendő vasat a terhesség során, az vérszegénységhez vezethet, ami kimerültséget és a fertőzésekre való fogékonyság fokozódását eredményezi majd.

 

A vasbevitelt egy jó C-vitaminforrás beiktatásával ajánlott kiegészíteni étkezés közben. Például egy pohár narancslé reggelire, mellé pedig egy vasban gazdag gabonapehely. További vasforrások még a húsok (szárnyasok és halak), illetve a szárított babok és borsók.

 

Fehérje

 

A terhesség során több fehérjére is van szükség, de ez általában az általános étkezéssel bekerül a nők szervezetébe. A fehérje a baba szerveinek felépítéséhez szükséges. Többek között húsokban (szárnyasok és halak), szárított babokban és borsókban, tojásokban, diókban található meg.

 

Olvass tovább, hogy megtudd, mit szabad és mit nem szabad fogyasztani a terhesség alatt!

hirdetes
hirdetes
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Tippek, tanácsok gyerekekről, gyereknevelésről szülőknek! Szeretnél elsőkézből értesülni a legfrissebb hírekről?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.